2.10.2012

Madeira - lähtöpäivä

Madeiran matkamme alkoi 17.9 klo 5:40 Tampereen linja-autoasemalta. Olimme etukäteen varanneet 11 paikkalippua, jotta mahtuisimme kaikki varmasti samaan linja-autoon. Bussimatkan alku meni kuulumisia vaihtaessa mutta loppuvaiheessa matkaa lepäilimme kaikki enemmän tai vähemmän. Lentokentälle saavuttuamme teimme lähtöselvityksen automaatilla, luovutimme matkalaukkumme ja siirryimme kansainväliselle puolelle aikaa viettämään. Meillä oli neljä tuntia aikaa ennen koneen lähtöä, mutta aika kului yllättävän äkkiä ostoksia tehden ja aamiaista nauttien.

Lento Madeiralle oli töyssyinen kovasta vastatuulesta johtuen. Pysyimme kuitenkin lentoaikataulussa ja laskeuduimme Madeiran Funchaliin hieman ennen kello 16:sta. Oma matkani meni pääasiassa Madeira -kirjallisuutta tutkien ja torkkuen. Madeiralle saavuttuamme keräsimme matkalaukkumme kasaan ja lähdimme etsimään autovuokraamoa.
Olimme vuokranneet koko viikoksi auton, sillä koimme sen halvimmaksi tavaksi liikkua ison porukan kanssa. Auton vuokrasta maksoimme jokainen 50€. Auton vuokrasimme Sixt -autovuokraamon kautta, ja paikkoja kyseisessä ajoneuvossa oli yhdeksälle hengelle.
Autolla ajaminen oli aluksi hieman hankalaa, sillä Madeiralla on paljon yksisuuntaisia katuja sekä jyrkkiä ja kapeita teitä. Löysimme hotellimme kuitenkin muutaman ylimääräisen kiemuran kautta ja kirjauduimme sisään kuuden aikoihin illalla. Meillä oli varattuna 3 huoneistoa Pestana Miramar -hotellista. Kahdessa huoneistossa oli yksi makuuhuone ja yhdessä kaksi makuuhuonetta.

Ensimmäisenä iltana kävimme lisäksi syömässä koko porukan voimin hotellimme lähellä sijaitsevassa ravintolassa. Muutama alkuruoka, 11 pääruokaa, muutama jälkiruoka, 2 pulloa (0,75cl) ja yksi 0,35 cl pullo punaviiniä, 2 olutta, 4 lasillista Ponchaa, eli paikallista hunajarommia sitruunalla maustettuna, sekä runsaasti vettä maksoivat 260€. Laskumme oli ilmeisesti melkoisen suuri, sillä ruokailun jälkeen ravintolan henkilökunta tarjosi meillä vielä kaksi kierrosta Ponchaa talon laskuun. Keli Funchalissa oli erittäin aurinkoinen ja kuuma, +28 astetta, mutta ruokailun aikana koimme noin puolen tunnin mittaisen rankkasateen. Sade ei haitannut meitä, sillä olimme onnistuneet valitsemaan pöydän ravintolan sisätiloista. Ulkona istuvista asiakkaista osa kastui, sillä pöydissä olevat varjot eivät kestäneet näin rankkaa sadetta.

Ruokailun jälkeen suurin osa lähti takaisin hotellille, mutta me muutamat jatkoimme rantakadulle etsimään rantabaaria. Emme kuitenkaan löytäneet sellaista, vaan palasimme piakkoin takaisin hotellille.